Modzele to częsty problem, który bywa lekceważony. Wpływa to na dalsze problemy skórne stopy. Polega na znacznym pogrubieniu i nagromadzeniu się tkanki rogowej naskórka w jednym miejscu. Modzele można poznać po tym, że mają żółte zabarwienie, są płaskie i zazwyczaj okrągłe lub owalne. Warto zaznaczyć, że przeważnie osoba posiadająca modzele nie odczuwa bólu. Dlatego bez obserwacji stóp czasem trudno zauważyć jakieś zmiany.

Gdzie powstają modzele?

Istotnym faktem jest też miejsce występowania modzeli. Zazwyczaj te skupisko zrogowaciałej masy pojawia się na pięcie, przedniej części krawędzi stopy, ale też na głowie drugiej, trzeciej bądź czwartej kości śródstopia.

Jakie mogą być przyczyny pojawienia się modzeli?

Ważne jest podłoże powstawania skupisk zrogowaciałej masy. Najczęściej wytwarzają się na skutek zbyt dużego obciążenia, tarcia lub ciągłego ucisku na jeden fragment skóry. Innymi przyczynami tej dolegliwości mogą być deformacje w układzie kostnym, nadmierne i zbyt częste pozbywanie się martwego naskórka, ale również niewłaściwie dobrane obuwie.

Kiedy potrzebna jest wizyta u specjalisty?

Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że nawet, jeżeli modzele nie sprawiają komuś bólu, to wizyta u podologa jest konieczna. Jeżeli pacjent zobaczy u siebie jakieś odbiegające od normy zmiany, to powinien umówić się na wizytę u lekarza.
Warto też zwrócić uwagę na to, że nieleczone modzele wyglądają bardzo nieestetycznie, tym bardziej, jeżeli ktoś planuje wakacje nad morzem lub wizytę na basenie. Jednak oprócz niekorzystnego wyglądu ważne jest też to, że zatracenie elastyczności naskórka i powstałych pęknięć, mogą stać się podłożem do powstania zakażeń grzybiczych, wirusowych lub bakteryjnych.

Gdzie znaleźć dobrego podologa?

Być może niektórym osobom będzie ciężko znaleźć w swojej okolicy takiego specjalistę. Jednak nie można lekceważyć tego problemu, ponieważ ważne jest usuwanie modzeli i zrogowaceń. Warszawa lub jakaś inna, duża metropolia będą idealnym rozwiązaniem, ponieważ w większych miastach przyszli lekarze mają większe możliwości na zdobycie doświadczenia. Warto też zwrócić uwagę na to, że na przykład w Warszawie stosowane przez podologa maszyny mogą być bardziej nowoczesne.

Jak wygląda leczenie modzeli?

Istotną sprawą jest fakt, że pozbycie modzeli lub zrogowaceń uzależnione jest od przyczyny powstania tego problemu. W różnych przypadkach wygląda to następująco:

1) Jeżeli ktoś ma zdeformowany układ kostny, to trwałe pozbycie się modzeli nie będzie możliwe. Jednak regularne wizyty u specjalisty, stosowaniu opatrunków amortyzujących bądź odciążających sprawią, że możliwe będzie utrzymaniu skóry stopy w odpowiednim stanie.
2) Gdy modzele powstały na skutek nadmiernego usuwania martwego naskórka, to leczenie powinno zakończyć się szybko. Nawet kilka wizyt u podologa mogą znacznie poprawić wygląd stopy. Dlatego najlepszą metodą są regularne spotkania z podologiem.

3) Natomiast, jeśli problem pojawił się przez noszenie nieprawidłowych butów, to przede wszystkim trzeba je zmienić. Być może konieczne będzie też noszenie wkładek ortopedycznych, które zmniejszą intensywność powstawania rogowatej warstwy naskórka.