Znaczna część społeczeństwa miewa problemy ze stopami, które następnie bagatelizuje sprawiając, że powstają naprawdę groźne choroby lub po prostu nieprzyjemne dolegliwości, które przeszkadzają w normalnym funkcjonowaniu. Jest to błędny tok myślowy, dlatego trzeba o tym mówić i uświadamiać zarówno dzieci, jak i dorosłych, że dolegliwości związane ze stopami trzeba leczyć, jak wszystkie inne u specjalistów.

W Polsce prekursorem w tej dziedzinie jest warszawski gabinet podologiczny, który już od dziesięciu lat walczy z problemami Polaków związanymi ze stopami. Problemem, z którym najczęściej zgłasza się społeczeństwo do podologów są odciski. Żądają oni, aby w szybki sposób nastąpiło usuwanie odcisków. Warszawa i specjaliści, którzy tam pracują wyróżniają się przed wszystkim właśnie tym, że potrafią zniwelować je już w trakcie pierwszej wizyty. Skoro jest to możliwe, warto szukać miejsc, które będą w stanie również tego dokonać. W ten sposób będzie zaoszczędzi się czas i pieniądze.

Problemem wielu osób jest jednak to, że nie odwiedzają gabinetów podologicznych z jednego prostego powodu, nie potrafią odróżnić objawów chorób stóp. Nie wiedzą oni, czym są odciski i kiedy powinno się kategorycznie wybrać do lekarza. Dlatego tę wiedzę właśnie należy zgłębić.

W końcu trzeba wiedzieć, że odciskami są miejsca zrogowaciałego naskórka. Z kolei powstają one przez to, że skóra broni się przed jakimś uciskiem, który może powstawać z wielu powodów. Jednym z najczęstszych przyczyn jest nieodpowiednie obuwie, za małe lub nierozciągnięte, z powodu nowości. Innym powodem może być też stały lub punktowy ucisk, który wystąpił na skórze, w wyniku, którego nastąpiło zwiększenie wytwarzania komórek rogowych. Należy podkreślić, że problemy z odciskami mogą świadczyć o płaskostopiu podłużnym lub też poprzecznym. Jeśli chodzi o miejsca, w których zazwyczaj pojawiają się odciski, to są to przede wszystkim okolice stawów środstopno-paliczkowych, stawów paliczkowych, w okolicach pięt, czy też miedzy palcami.

Wiedząc już, z czym ma się do czynienia warto zdawać sobie sprawę, że odcisk, który pojawi się na stopie będzie dalej doskwierać. Z kolei, jeśli nie zostanie on usunięty może dalej się pogłębiać. W warszawskich gabinetach bezustannie widać osoby, które mają problemy z odciskami, gdyż za długo z nim czekali. Wszystko to doprowadziło do tego, że powstał u nich spory ból o charakterze stałym, przez którego poruszanie się stało się kłopotliwe, a czasem nawet niemal niemożliwe. Kiedy ból związany z nimi wzrasta, a odcisk nie znika, należy udać się od razu do gabinetu podologicznego, aby nie dopuścić do, zawsze groźnych, stanów zapalnych.

Udanie się do specjalisty sprawi, że będzie on mógł spojrzeć na odcisk i postawić odpowiednią diagnozę. Wtedy zazwyczaj odbywa się szybkie i bezbolesne usuwanie odciska. Dalszym krokiem jest, wspólnie z podologiem, znalezienie przyczyny jego wystąpienia i wyeliminowanie jej. Następnym etapem zawsze jest pielęgnacja stopy, a w niektórych przypadkach również wizyta kontrola.